First things first, ik hoef je vast niet te vertellen dat routines en structuur zorgen voor meer rust in ons hoofd. De laatste jaren is het begrip ‘morning routine’ terug te vinden in allerlei zelfhulpboeken en podcasts van succesvolle mensen. Zet die wekker al maar om 4:30 (who am I kidding), laten we het even hebben over ochtendroutines!

Waarom is een ochtendroutine zo gezond?

Onze drukke, mooie hoofdjes hebben af en toe nood aan ‘slow living’, iets wat de Scandinaviërs hebben geïntroduceerd en ons een groot plezier mee hebben gedaan. De dag rustig (lees opnieuw: RUSTIG) beginnen heeft tal van voordelen voor de rest van de dag. Een morning routine zorgt voor meer tijd voor jezelf (hoe je deze tijdsblok invult, that’s up to you), innerlijke rust, een hoger energieniveau (of komt dit door de XL zwarte koffie die je zonet naar binnen hebt geslikt?) en je bent over het algemeen gezonder vanbinnen én vanbuiten. Klinkt alvast beter dan gênant lang snoozen, scrollen op Instagram en jezelf moeten haasten om ietwat presentabel aan je dag te beginnen, toch?

Ochtendroutine volhouden? I got you!

Geen idee hoe jouw morning routine er moet uitzien of hoe je deze wél kan volhouden? Ik geef je graag mijn tips, want zo ben ik dan.

Probeer eerst en vooral het doel van je ochtendroutine te bepalen. Dit kan natuurlijk van dag tot dag verschillen. Heb je nood aan meer inner peace? Of wil je deze extra tijd gebruiken om fitter te worden? Of om eindelijk eens een gezond ontbijtje te maken (en nee, een koffiekoek uit een zak hoort hier niet bij)? Het helpt om niet alleen de prioriteit, maar ook het uiteindelijke doel van je routine voor jezelf vast te stellen.

De manier waarop je wakker wordt is super belangrijk voor een goed begin van de dag. Die loeiharde sirene of irritant gezoem zorgt er alleen maar voor dat je allesbehalve zin hebt om uit je bed te springen. Zet je wekker vroeg genoeg en kies voor een geluid dat je rustig wakker maakt. Leg je wekker of smartphone buiten handbereik, dan moet je wel opstaan om hem af te kunnen zetten. Start met 5 minuten eerder en bouw langzaam op tot je echt tevreden bent van je routine.

Verander je mindset en wees niet te streng voor jezelf. Denk aan de voordelen in plaats van ‘ik ga te moe zijn om er een productieve ochtend van te maken’. Maak het jezelf gemakkelijk en prep (is dat een woord?) zoveel mogelijk van tevoren. Leg de ingrediënten voor je smoothie klaar, kies een leuke workout outfit uit of leg pen en papier klaar voor een portie braindump.

Inspiratie voor je morning routine

Sorry to burst your bubble, maar een half uur scrollen op Facebook is geen morning routine. Ik hoor je chagrijnig afvragen ‘wat dan wel?’. Affirmaties (het herhalen van krachtige zinnen die je zelfvertrouwen een boost geven), sporten, lezen, mediteren (probeer niet opnieuw in slaap te vallen), opruimen, schrijven, tekenen, yoga poses oefenen… Whatever makes you happy! Je kan het zo creatief, kalm of spannend mogelijk maken als je zelf wil.

“If you win the morning, you win the day” – Tim Ferriss